Dans deg i form

Dans deg i form

Dans utfordrer både kondisjonen, kjernemuskulaturen, balansen og koordinasjonen, og får hjertet «til å smile»!

Dans gir ikke bare en rekke fysiologiske positive effekter, men studier viser også at dans påvirker den mentale helsen. Dans gir økt trivsel og livskvalitet, og har positiv påvirkning på for eksempel behandling av depresjon. Dans er også en fantastisk uttrykksform, i tillegg til trening, og er en naturlig del av de fleste kulturer. Dans er en atletisk, kraftfull, utfordrende og flott treningsform der du trener absolutt hele kroppen! Dansen frigjør, på lik linje med annen trening, en mengde endorfiner som øker selvfølelsen, og regelmessig dans får deg i superform!

Mange muligheter

De aller fleste treningssentre i dag tilbyr en rekke ulike dansetimer, som for eksempel dance, danceaerobic, Zumba, Bodyjam og så videre. Det er derfor fullt mulig å finne den dansetimen og danseformen som passer akkurat deg. Er du opptatt av høy treningseffekt, fengende musikk og masse energi, er dansetimer ved treningssentre noe for deg.

Er du derimot ute etter å lære og danse teknisk og spesialisere deg innen en viss stil, bør du melde deg inn på et tradisjonelt dansestudio. Uansett hva du velger, er dans en svært effektiv og god treningsform, og du vil oppleve å bedre utholdenheten, kondisjonen, kjernemuskulaturen, koordinasjonen og balansen.

Dans deg i bedre form

I danceaerobic-timer og andre typiske dansetimer ved treningssentre, trener og forbedrer man kondisjonen (det maksimale O2- opptaket) og utholdenheten gjennom dansen. God utholdenhet og kondisjon er viktig for alle mennesker for å forebygge helsekomplikasjoner, og kondisjonstrening har en positiv effekt og påvirkning på en rekke fysiologiske faktorer.

Blodvolumet og hjertets slagvolum øker (mengde blod i kroppen øker – blodstrømmen til hjertet øker – hjertet kan pumpe mer blod til muskulaturen), hjertemuskulaturen blir større og sterkere, lungefunksjonen forbedres (tar opp mer O2 fra lungene per liter vi puster), og kapillærtettheten i musklene endres (kapillærene rundt hver muskel øker- transporten av O2 og næringsstoffer fra blodet til fibrene forbedres). I tillegg vil god  kondisjon gjøre at man mestrer en stressende hverdag bedre, og man vil få mer overskudd.

Forbedre koordinasjonen

I tillegg til å trene kondisjon, vil du i løpet av en dansetime også forbedre og utvikle din koordinasjon. Koordinasjon  er den evnen nervesystemet og muskelsystemet har til å samordne bevegelser, både i forhold til hverandre og i forhold til omgivelsene. Motorikk derimot, dreier seg om selve bevegelsesevnen til et individ, og de prosessene i kroppen som bidrar og skaper bevegelsen. Koordinasjonen tilpasser bevegelsene våre ut fra kravene omgivelsene stiller.

De koordinative egenskapene balanse, rytme, romorientering, reaksjonsevne, øye-hånd- og øye-fot- koordinasjon og tilpasset kraftinnsats, blir alle utfordret gjennom koreografi med ulike trinn, rytmer, bevegelsesretninger og hastighet. Å videreutvikle den generelle koordinasjonen som man har utviklet i barne- og ungdomstiden, og å beholde en god koordinasjon, er viktig for annen trening/aktivitet og også i mange hverdagslige gjøremål.

Styrk balansen, bevegeligheten og kjernemuskulaturen

Gjennom danse vil du også forbedre balansen og styrke kjernemuskulaturen. En god balanse er viktig for å fungere optimalt både i hverdagen og innen fysisk aktivitet og annen trening, og en sterk kjernemuskulatur er svært viktig for god kroppsholdning, stabilitet, beskyttelse av ryggraden og optimal kraftoverføring i ulike aktiviteter. En sterk kjernemuskulatur (core) er helt sentral i all dans, og er selve «kraftsenteret». En sterk kjernemuskulatur forebygger dessuten mot slitasjeskader, leddproblemer og ryggplager.

I tillegg utvikler du din egen bevegelighet gjennom dans, og en tilfredsstillende bevegelighet er avgjørende for optimal kroppsfunksjon og er i tillegg skadeforebyggende.