Bruk bær som medisin

Bruk bær som medisin

Som de første i verden har norske forskere kartlagt det totale innhold av antioksidanter i flere hundre typer matvarer. Vinnerne er bær spesielt blåbær og solbær.

Bær er sunt og antakelig langt sunnere enn vi har vært klar over. Så det er bare å forsyne seg!

Antioksidanter

Bær består av antocyaniner, stoffer som gir fine farger og beskytter mot mikroorganismer. Med andre ord er de plantenes eget immunforsvar.

Det fantastiske er at disse viktige egenskapene overføres til vår kropp etter at vi har spist dem! Det gjør at vi får effektive antioksidanter, som igjen er viktige mot utvikling av flere typer kreft og hjerte- og karsykdommer. Vi kan holde oss friske og antakelig yngre ved å spise rikelig med bær. Og jo mer modne bærene er, desto høyere er innholdet av antocyaniner.

Tabellen viser antioksidantinnholdet i de mest brukte bærslagene (per 100 gram spiselig vare).

  • Solbær 5,5 – 9,1 umol/100 g
  • Blåbær 7,1 – 8,6 umol/100 g
  • Kirsebær 6,1 – 7,1 umol/100 g
  • Tyttebær 5,0 umol/100 g
  • Bjørnebær 3,8 – 6,0 umol/100 g
  • Bringebær 2,1 – 3,5 umol/100 g
  • Jordbær 1,9 – 2,3 umol/100 g

C-vitaminer

Bær er rike på C-vitamin. C-vitamin er spesielt viktig fordi det gir kroppen grunnlag for et godt immunforsvar. Videre bidrar C-vitamin til en effektiv avgiftningsprosess i leveren, og muliggjør utskilling av medisinrester og miljøgifter (og liknende). C-vitamin er også viktig mot betennelse, virus og bakterier.

Her er topp fire bær med mest C-vitaminer

  • Solbær 200 mg/100 g
  • Molter 95 mg/100 g
  • Jordbær 69 mg/100 g
  • Bringebær 30 mg/100 g

Kalium og fiber

Fiber er blant annet viktig for en sunn fordøyelse. Kalium er viktig for god hjertefunksjon og for å holde blodtrykket nede. Jo mer vi nyter, jo sunnere blir vi. Kan det bli bedre?

Kilde: frukt.no