Åtte tips for å nå dine treningsmål

Åtte tips for å nå dine treningsmål

Mange lykkes nødvendigvis ikke med treningsplanene, i det stress og dårlig tid tar over hverdagen. At du har satt deg mål om mer aktivitet i hverdagen, er det første steget mot å nå resultatet. Deretter er planlegging nøkkelen til suksess. Under finner du åtte tips for hvordan du på best mulig måte kan lykkes!

Sett deg klare mål

Før opp noen konkrete mål for hva du ønsker å oppnå og vær realistisk med deg selv. Skal du ned ned fem kilo, fullføre et løp eller opp en bestemt bakke uten pauser? Slike mål gjør det lettere å se progresjon og merke endring i kroppen. Men som nevnt: Vær realistisk rundt hvilket utgangspunkt du har og hva som faktisk skal til for endring.

Et godt verktøy for målsetting, er å sette «SMARTE» mål – målet skal være Spesifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbestemt, og det er viktig å sette av tid til å Evaluere prosessen underveis, når du er i gang med treningen.

Bestem deg for treningsmengde

Bestem deg på forhånd for hvor mange dager i uken du vil trene. Begynn f.eks. med 2-3 ganger i uken hvis det lar seg gjøre. Det kan godt være korte økter. Poenget er å få «hjertepumpa» i gang og å endre vanene litt.

Ha en plan før hver økt

Skriv ned hva og hvordan du skal trene i øktene gjennom uken. Det er langt større sjanse for at du faktisk gjennomfører økten når du vet akkurat hva du skal trene på de ulike dagene.

Skriv opp alle økter i kalenderen

Skriv ukeplan der jobb, aktiviteter og trening er med. Heng opp ukeplanen på kjøkkenet eller i gangen, og kryss ut alle oppgaver og treningsøkter løpende etterhvert som de blir gjennomført. Det er utrolig befriende og inspirerende å se at en faktisk får gjort det man skal. Dette kan bli en motivasjonsfaktor i seg selv.

Finn en treningskompis

Skaff deg en treningskompis eller lag treningsavtaler med den du bor sammen med, jobber sammen med eller en god venn. Bestem dere enten for at dere trener sammen en til to ganger i uken, eller at dere følger samme treningsopplegg. Å binde seg til et opplegg på denne måten, skaper en følelse av forpliktelse og det kan være motiverende. Treningen blir også sosial og hyggelig!

Prioriter treningen i hverdagen

Det er ikke egoistisk! Det er ekstremt viktig for både den fysiske og psykiske helsen å trene regelmessig. Kommer du deg ikke ut på trening på grunn av barna så ta de med på trening. Tren i bakker eller trapper med barna, løp med vognen, prøv deg på litt hjemmetrening med eller uten barna. Tren før jobb om mulig. Har du satt deg et konkret mål og planlegger litt, får du presset inn to-tre små økter i uken uten problem.

Ha nok rent treningstøy!

Pass på at du har nok treningsklær. Planlegg i forveien hva du skal ha på deg på treningsøktene. Det er nemlig utrolig lett å bli hjemme dersom alle tightsene ligger til vask. Legg frem treningsklær kvelden i forveien hvis du skal opp å trene tidlig, eller ta med deg gymbagen på skole eller jobb.

 

Lykke til!