5 ting du burde vite om trening

5 ting du burde vite om trening

Desiree har nå jobbet i treningsbransjen i snart 10 år. I løpet av disse 10 årene har det stadig dukket opp myter, sannheter eller oppfatninger om trening. Her deler Desiree 5 ting du burde vite om trening.

Variasjon er nøkkelen til all fremgang!

Kroppen er utrolig tilpasningsdyktig. Følger du det samme treningsprogrammet i åtte uker vil treningseffekten avta og fremgangen stagnere.

Løsningen er å gjøre endringer i treningsprogrammet ditt hver 4. til 8. uke. Bytt ut noen øvelser, legg på flere vekter, test ut en ny intervall, det er ikke store forandringene som skal til.

Kondisjonstrening er ikke den eneste måten å gå ned i vekt på.

Selv om kondisjonstrening forbrenner flere kalorier enn styrketrening der og da, viser forskning at den beste måten å få et godt, varig vekttap på er en kombinasjon mellom styrke og kondisjon.

Enklere bilde-plugin

Foto: iStock

Det er ingenting som heter fettforbrenningssonen.

Mange har lært at ved å trene med lav intensitet forbrenner mer energi fra fettlagrene.

La oss ta et helt konkret eksempel:

Du skal trene i 60 minutter

  • Du velger å gå i i 5 km/h, på 60 minutter går du altså 5 km og pulsklokka sier at du har forbrent 300 kalorier – i fettforbrenningssonen .
  • Du velger å jogge i 10 km/h, på 60 minutter jogger du dermed 10 km og pulsklokka sier at du har forbrent 700 kalorier, i tillegg til dette kommer en hyggelig etterforbrenning fordi du har jobbet ved høy intensitet.

Når man jobber i fettforbrenningssonen kommer 40 % av kaloriene fra fett.

På joggetur nummer 1 forbrant du altså 120 kalorier fra fett.

På tur nummer 2 kom 20 % av kaloriene fra fett, totalt 140 kalorier.

Med andre ord så forbrenner man både flere kalorier og mer fett ved å trene utenfor fettforbrenningssonen!

Teknikk er det viktigste av alt.

Det hjelper ikke hvor effektiv en øvelse er hvis ikke du kan utføre den riktig!

Feil teknikk gjør ikke bare en øvelse mindre effektiv, men du kan også risikere at du ikke trener det du faktisk ønsker å trene eller pådrar deg en skade.

Er du usikker, velg en alternativ øvelse eller oppsøk hjelp.

Enklere bilde-plugin

Foto: iStock

Trening er ikke den beste veien til et vekttap!

Skal du gå ned 1/2 kilo i uka må du ha et kaloriunderskudd på 500 kalorier om dagen, eller 3500 kalorier i uka. Det er veldig vanskelig å trene bort 500 kalorier hver eneste dag. Du må faktisk trene ganske hardt for å forbrenne 500 kalorier.

Bottom line: Det beste er alltid å kombinere trening og  sunt kosthold!