Ti tips til deg som skal begynne å trene

Ti tips til deg som skal begynne å trene

Når du først har begynt å trene er mange veldig motiverte. Derfor er det lurt å etablere gode treningsrutiner slik at treningslysten ikke dabber av.

1. Gjør en avtale med deg selv

Har du forsøkt å begynne tidligere, men mistet motivasjonen etter kort tid? Da er du ikke alene. Disiplinfasen – de første 6-12 ukene – er den tøffeste tiden. Kom deg gjennom dette og du er langt på vei mot å gjøre trening til en del av hverdagen. Bestem deg for et treningsopplegg enten sammen med noen andre eller i samarbeid med en personlig trener.

2. Forbered deg på utfordringer

Forbered deg på at disiplinfasen vil kreve mye av deg. Det kommer dager da du absolutt ikke har lyst til å trene og dager da du holder på å gi opp. Du må også forberede deg på at det vil gjøre litt vondt. Både under og etter trening. I starten kommer du sannsynligvis ikke til å oppleve mye fremgang heller.

En dårlig treningsuke eller manglende fremgang betyr ikke at du vil mislykkes. Vær fornøyd de gangene du klarer å komme deg gjennom en økt – husk at alle øktene ikke behøver å være like intensive og like «bra».

3. Vurder å få med deg en «co-pilot»

Med en sidemann blir det enklere å gjennomføre treningen. Din co-pilot kan være en personlig trener eller en venn som har trent før og som kan utfordre deg. Kom fram til et mål, og jobb aktivt sammen for å nå det. Er du skikkelig nybegynner, eller aldri fått dreisen på treningen kan det være lurt å jobbe med noen som «kan trening», og som kan lære deg «the basics». Som med alle andre ting må en øve på ulike øvelser og programmer for å bli flink, og for å se fremgang. Her bruker mange for mye energi (både fysisk og psykisk) på å finne ut av ting helt alene – det er ikke alltid like lurt hvis du sliter med motivasjonen. Hjelp i starten anbefales på det sterkeste.

4. Følg et treningsprogram

Hvis du ikke vet hva du skal gjøre når du kommer på trening blir det vanskelig å holde motivasjonen oppe. Har du ikke et treningsprogram bør du få hjelp til å utarbeide et. Det vil hjelpe deg til å holde fokus. Ikke bruk tiden på å virre målløst rundt med øvelser som du ikke vet helt om har den effekten du ønsker.

Enklere bilde-plugin

5. Fokuser på gjennomføring, ikke resultat

I starten handler det ikke om hvor tungt du løfter eller hvor langt du løper. Til å begynne med er det viktigste å gjennomføre treningen. Resultatene kommer hvis du kommer deg gjennom disiplinfasen.

6. Ikke tren for lenge

Om du er for lenge på senteret vil du sannsynligvis fort gå lei. Du vil kanskje også oppleve at trening tar for mye tid i hverdagen. Fokuser derfor på å gjennomføre en god økt når du først er på senteret. Bruk tiden til å trene. En treningsøkt bør ikke vare lenger enn en time, men heller ikke kortere enn 30 minutter.

7. Sett av tid i kalenderen

I en hektisk hverdag kan trening lett bli nedprioritert. Hvis du har en avtale med deg selv, en venn eller en personlig trener er det vanskeligere å avlyse treningsøkten. Sett av tid i kalenderen, og gjerne for en periode av gangen. Ingen liker at avtaler blir avlyst i siste liten. La det gjelde for treningen din også.

Dersom du klarer å gjennomføre 1-3 faste økter i uken, er det god sjanse for at du klarer å etablere en treningsrutine.

8. Vær litt innadvendt

Hvis du blir stående og se på andre som trener, sjekke mobilen eller tenke på ting du skulle gjort blir det vanskelig å gjennomføre økten slik du ønsker. Forsøk å skape din egen treningsboble der du ikke lar deg forstyrre, men er til stede i øyeblikket. Vi anbefaler at du legger igjen mobilen i skapet. Skal du bruke den til å høre på musikk, bør du sette den i flymodus for å unngå forstyrrelser.

9. Fokuser på deg selv og ditt program

Mange føler seg litt utilpass og utsatt på treningssenteret i begynnelsen. Man blir fort veldig selvbevisst og det er fryktelig lett å speile seg i andre. Hold oppmerksomheten på deg selv og ditt eget program. Vi har alle ulike forutsetninger for treninger og det må vi alltid huske på når øynene vandrer!

10. Tenk positivt

En god treningsøkt handler ikke om hvor tungt du løfter eller hvor fort du løper. Den beste treningsøkten er den du gjennomfører så godt du kan ut i fra dine forutsetninger. Om du blir nødt til å droppe økter, er det ingen grunn til å miste motivasjonen. Vær fornøyd med de øktene du gjennomfører, og kjenn på den gode følelsen hver gang det blir slik du har tenkt.