10 tips til deg som skal begynne å trene (igjen)

10 tips til deg som skal begynne å trene (igjen)

Mange er ekstra motivert for trening to perioder i året. I januar: etter juleribba. Og april/mai: etter påske/før sommer. Noe som for sprekfisene egentlig er ganske forståelig. Enten det er om man vil ha vekk kiloene som er kommet på, eller vil få frem musklene som lusker under – har Sprekfisene rota frem 10 tips til dere som nå tenker at THIS IS MY TIME.

1) Ha avtale med deg selv

Bestem deg, og lag planer fremover. Vi alle vet at du VIL jo ikke trene når halve kroppen din er fylt opp til randen av gangsperre muskler, og samvittigheten din egentlig overtaler deg om at du har vært flink pike. Vårt forslag er å sette opp en realistisk avtale med deg selv fra start: 2-4 treningsdager i uken, fastsatte og bestemte.

2) La utfordringene komme

Selvdisiplinen til en toppidrettsutøver er det vel få av oss vanlig dødene som har. Det er vel kanskje derfor vi ikke er toppidrettsutøvere? Forbered deg på at du kommer til å få dager der motivasjonen skranter, der kroppen skriker, og fremgangen muligens er ikke-eksisterende? Vårt tips: ikke gi opp!

3) Hook-up med noen!

Altså, kanskje ikke som i “skamserien” type “hooking”. Men hook up og få deg en treningspartner (eventuelt PT). Ingen kan forvente at du knuser til og har toppidrettsutøverdisiplin mot alle odds helt på egen hånd, hver dag, eller hver uke. Finn deg en partner som lokker deg med de dagene du selv har nok dårlige unnskyldninger til å bli hjemme.

4) Begynn å skriv dagbok

Vi husker vel alle hvor kjekt det var med skoledagbøker når vi gikk på barneskolen? Vel vel vel, vi har mye å lære av de søte små! Lag deg gjerne et treningsprogram, og før inn øktene dine. Struktur kan ofte hjelpe deg til å vinne over klovneunnskyldningen: “jeg tar det i mårra jeg”. Jada du, helt sikkert. Ha en plan på det i tilfelle;-)

5) Knuser du dørstokkmila er du langt på vei!

I starten kan det være godt nok å bare få hodet på riktig plass, så kommer treningsiveren snikende før du aner det. Drit i resultatene i starten – vær fornøyd med deg selv bare du kommer deg ut – og i aktivitet!

be077f54739c28e41ca40d8e78d14d51

6) Drit i å bli for ivrig!

Jeg kjenner meg igjen i flink-pike-følelsen. Jeg har ikke vært på treningssenteret på to mnd, og svinger stumpen min innom igjen med lassevis av motivasjon! Vel, porsjoner den der motivasjonen din litt er du grei. Jeg har flere enn en gang gjort opp for månedsvis med pauser ved å pløye gjennom hver og ett apparat igjen når jeg først svinger innom. Resultat: to mnd til neste gang igjen til jeg gidder det dritet der. En time om gangen er gode greier, så kan du heller skjemme ut apparatene med oppmerskomheten din på sikt!kanskje litt for godt.

7) Effektiviteten lenge leve!

Ja, snapchat er kjekt. Facebook også. Tinder også, for de av oss som trenger den type oppmerksomhet. Vårt råd er å bruke flymodus for det det er verdt mens du først har kommet deg på trening. Det er ganske deilig faktisk, la de derre sosiale mediene vente litt på oppmerksomheten din: den får nok oppmerksomhet resten av dagen tipper vi. Effektiv trening gir dessuten bedre resultater, minn deg selv på det neste gang du står der i speilet og tester ut 20 snapchateffekter mens verdifulle treningsminutt tikker og går (ta i tilfelle selfiene ETTER kvalitetstiden med treningen).

8) Stol på deg selv

Ikke sammenlign deg for mye med andre. Det er ikke sunt for noen. Det er LOV å føle seg utilpass, men du er neppe alene om det. Selv jeg, som har tusla rundt på treningssenter i årevis nå, tosker meg til tider med å irritere meg over alle som er bedre enn meg. Waste of energy. Enough said.

9) Positiv energi

Ikke mist motivasjon av å ikke klare målene dine. Tenk at du er tøff som i det hele tatt prøver. For prøver du, så er du jaggu på vei! Trening skal være kjekt, det skal gjøre at du sitter igjen med en godfølelse etterpå – gjør det ikke det så må du lese punkt ni på denne lista på ny igjen. Ikke vær FOR streng med deg selv, takk disiplinen din bare du er kommet ut døra. Da er du råere enn et ganske stort lass sofagriser der ute skjønner du

10) Varier treningen

Vårt beste tips for å klare å vedlikeholde treningsmotivasjonen er å variere treningen litt! Det TRENGER ikke være at du både må drive med fotball, crossfit, og spinning. Du kan gå turer, og variere løyper om du ikke er kommer dit at du ønsker å utvide aktivitet helt enda. Men føler du deg i form til å teste ut flere aktiviteter, lover vi deg at du kan holde på fra nå til evigheten!